Producent (typ) | |
Nr Śmigła | 46896 |
Data produkcji | 1943 |
Skok | 42 lub 44 cale (dane śmigła) |
Średnica | 1840 mm (zmierzona) / 72 cale (dane śmigła) |
Silnik | Continental A 65-8 65 KM |
Kraj Pochodzenia | USA |
Zastosowanie | Piper L4 Cub |
- Fot.1. Numer. Foto: M. Peikert
- Fot.2. Oznaczenie. Foto: M. Peikert
- Fot.3. Końcówka śmigła. Foto: M. Peikert
O śmigle Śmigło wyprodukowane w USA przez firmę Sensenich. W ramach renowacji zostało doprowadzone do stanu „idealnego optycznie”, odsłonięto całą krawędź natarcia, śmigło ponownie pomalowane i polakierowane, „upiększono” dodając pasek oddzielający lakiery. Zatarte zostały numery, Model to najprawdopodobniej 43K 10107. Kolor brązowy zawdzięcza wiekowi bądź malowaniu. Śmigło w zbiorach prywatnych, przetrwało dzięki pilotowi Aeroklubu Ostrowskiego. Prezentujemy dzięki uprzejmości Irka Kuśmierka.
Budowa śmigła Śmigło złożone z pięciu warstw drewna, najprawdopodobniej jesionowego. Na długości około 600 mm krawędzi natarcia oraz końcówce okute blachą mosiężną, na końcówce o długości ca310 mm oklejone płótnem (widoczne obecnie jest tylko malowanie).
Samolot i Silnik. Śmigło od jednego ze stosowanych w Polsce samolotów Piper L4 Cub, pochodzących z amerykańskiego demobilu (wygląda na to że niektóre śmigła amerykańskie były jeszcze sprawne). Śmigło zamontowane do 4-o cylindrowego silnika Continental A-65-8 w układzie „bokser” o pojemności 2,8 l.
Literatura:
- Polish Wings 5, Ex USAAF Aircraft, Andrzej Morgała, Stratus, 2011,
- Samolot Wielozadaniowy Piper L4 Cub, Benedykt Kempski, TBiU 130, Warszawa 1989,
- Łódzkie Samoloty Inż. Sołtyka, Edward Kocent – Zieliński, ZP Grupa, 2010,